•   Niedziela, 18 kwietnia 2021
Chińskie smartfony

Xiaomi: Kamienie milowe w jego błyskawicznym wzroście

W ciągu zaledwie dekady chiński producent wzrósł od urodzenia, stając się czwartym największym producentem smartfonów na świecie. W niektórych regionach, takich jak Indie, marka ta jest już numerem jeden. Więc jak oni to zrobili? Przyglądamy się niektórym liczbom stojącym za sukcesem Xiaomi.

Często nazywana "chińską wersją Apple" - częściowo dzięki projektowi "inspiracji", który marka wzięła z Cupertino - Xiaomi udało się zbudować markę i społeczność, która jest tak samo oddana "mi" jak fani Apple są dla ich kalifornijskiego sprzętu, przynajmniej w Chinach. Niewiarygodne w historii Xiaomi jest jednak tempo, w jakim rosła.

Kiedy spojrzy się na trzech producentów powyżej Xiaomi pod kątem globalnej sprzedaży smartfonów, można zobaczyć, o czym mówię. Samsung (#1, założony w 1938 roku), Huawei (#2, założony w 1987 roku), i Apple (#3, założony w 1976 roku), można zobaczyć jak bardzo dziecko Xiaomi (#4, założony w 2010 roku) naprawdę jest w tym wyścigu. Xiaomi nie jest już chińską kopią Apple. Xiaomi nie jest już tylko flagową, zabójczą marką dla niedrogich smartfonów. Xiaomi jest głównym graczem zarówno w Chinach jak i poza nimi i wciąż się rozwija. Liczby tego dowodzą. Wybraliśmy kilka kluczowych kamieni milowych na drodze marki na szczyt, którymi możemy się z Tobą podzielić.

Xiaomi kupuje mi.com za 3,6 miliona dolarów (2014)

Branding jest wszystkim w tym biznesie, a cztery lata później Xiaomi zdał sobie sprawę, że potrzebuje czegoś szczęśliwego. W marce i logo Mi jest wiele rzeczy, które wchodzą w grę. Słowo Xiaomi z grubsza przekłada się na "mały ryż" (xiao jest słowem oznaczającym mały, a mi oznacza po chińsku ryż). Słynne pomarańczowo-białe logo Mi, odwrócone do góry nogami, ściśle przypomina chiński znak "serca" (心).

Xiaomi zdała sobie sprawę, że jeśli miałaby skłonić konsumentów do zakochania się w swojej marce, musiałaby mieć własny mi.com. W 2014 roku Xiaomi przechlapała i zapłaciła za domenę 3,6 miliona dolarów, co było odważnym posunięciem dla czteroletniej firmy, ale to pojedyncze przejęcie było kluczowe dla sukcesu, jaki od tego czasu osiągnęło. Mi" jest obecnie integralną częścią wszystkiego, co robi Xiaomi, a moim zdaniem głos marki od Xiaomi do Mi wywarł ogromny wpływ na rozwój firmy poza granicami Chin. W końcu, spójrzmy prawdzie w oczy, Xiaomi nie jest tak łatwo wymówić dla osób anglojęzycznych.

Xiaomi wchodzi do Księgi Rekordów Guinnessa po sprzedaniu dwóch milionów produktów w ciągu 24 godzin (2015)

Pięć lat temu, Xiaomi ma coś, co można by nazwać "dobrym dniem w biurze". Aby uczcić piątą rocznicę istnienia, marka przeprowadziła kilka promocji w sklepie Mi.com nazwanych jej Fan Festival i można śmiało powiedzieć, że kampania zakończyła się sukcesem. Liczby są dość oszałamiające - 2 112 010 telefonów sprzedanych w ciągu 24 godzin, ustanawiając nowy Rekord Świata Guinnessa dla większości telefonów komórkowych sprzedawanych na jednej platformie internetowej w ciągu jednego dnia. Dyrektor Generalny Lei Jun przyjmuje oficjalny certyfikat Guinness World Records od arbitra Charlesa Whartona.

Ponadto, 770.000 inteligentnych urządzeń, 247.000 adapterów zasilania i inteligentnych gniazdek, 208.000 Mi Band fitness trackerów i 38.600 telewizorów zostały sprzedane za pośrednictwem sklepu internetowego, produkując 2,08 mld juanów (335 mln dolarów) przychodów. W sumie 14,6 mln konsumentów dokonało zakupów tego dnia, przyciągając ponad 1000 indywidualnych rabatów.

Xiaomi wyprzedza Huawei (luty 2020)

Na początku tego roku Xiaomi udało się nawet ominąć Huawei i zająć trzecie miejsce w rankingu najlepszych producentów smartfonów na świecie. W lutym Xiaomi dostarczyło 6 milionów smartfonów, podczas gdy Huawei dostarczył w tym samym okresie 5,5 miliona. Podczas gdy dane te dotyczą tylko jednego miesiąca, a więc nie są reprezentatywne dla całkowitego udziału w rynku sprzedaży smartfonów, fakt, że Xiaomi po raz pierwszy w historii pokonało swojego lokalnego rywala pod względem dostaw smartfonów, jest znaczącym krokiem milowym.

Xiaomi wydaje się być dość dobrze przygotowany do ataku na Huawei w tym momencie. Tak jak telefony Mi nadal zyskują na atrakcyjności, tak Huawei zwalnia, głównie dzięki temu, że ma problemy z rządem USA. Nie zrozum mnie źle, Huawei wychodzi z rozwiązaniami i co chiński gigant robi z HMS Core i jego App Gallery wygląda obiecująco, ale Xiaomi najsilniejszy lokalny konkurent jest w środku okresu przejściowego, a to daje szansę. Ponieważ Huawei jest zmuszony do przejścia przez okres przejściowy, Xiaomi czeka, aby się odbić.

Mi 10 Pro wprowadza Xiaomi do segmentu premium (2020)

Dzięki Mi 10 Pro, Xiaomi wchodzi na flagowy rynek z potężnym sprzętem i cenami premium. Podobnie jak w przypadku innego lokalnego rywala, OnePlusa, wydaje się, że pojawia się tu dobrze wydeptana ścieżka. Nowe marki smartfonów wyglądają na zdobycie udziału w rynku i zauważalność w pierwszych latach poprzez podcinanie cen konkurentów, ale wraz ze wzrostem marki, pojawia się zaufanie do konkurowania w segmencie premium rynku. To właśnie to zaufanie, które Xiaomi wykazuje obecnie, budując się na sukcesie zarówno w Chinach, jak i w Europie, oraz na zyskach, jakie osiągnęła na Huawei. Xiaomi Mi 10 (Pro) jest oficjalny i jest to okazja! Mi 10 Pro wprowadza Xiaomi do wielkich lig.

Co będzie w Xiaomi przez następną dekadę?

Jestem podekscytowany widząc, co ta młoda firma może zrobić w ciągu najbliższych 10 lat. Wygląda na to, że gwiazdy zrównały się z Xiaomi na początku 2020 roku. Jej główny konkurent musi się przetasować i wymyślić na nowo, a europejscy konsumenci dochodzą do wniosku, że Mi jest legalną marką, która jest czymś więcej niż tylko budżetową wersją swoich północnoamerykańskich i południowokoreańskich rywali.

Podczas gdy Xiaomi spogląda w górę na górny stół rynku smartphone'ów, nie powinna jednak odrywać wzroku od tego, co odrywa się od niej na piętach. W Realme widzę markę, która wyrusza tą samą drogą, którą Xiaomi zrobił 10 lat temu, i zmierza równie szybko wzdłuż trasy. Interesujące będzie, jak obie te firmy poradzą sobie ze składanymi smartfonami. Jak dotąd, tylko najwięksi chłopcy w klasie byli w stanie wprowadzać innowacje w nowej formie z dowolnym stopniem sukcesu.

 

Zobacz również

Komentarze (0)

Zostaw komentarz ⇾